vasárnap, október 23, 2005

Kína tovább gyorsul

A kínai gazdaság továbbra is 9-10%-kal növekszik és úgy tünik a hangsúly kissé a belső kereslet irányába tolódik el. A Morgan Stanley vezérelemzőjének cikkében olvashatjuk, hogy a kínai GDP-nek már 54%-át teszi ki a beruházási kereslet, amely történelmileg soha nem látott magas szám. Az is olvasható az elemzésben, hogy a beruházások 41%-a a vasúti szektorban realizálódik. Ennek oka elsősorban az, hogy a kínai gazdaság szénalapú, a szenet pedig nem lehet csövön szállítani, mint az olajat vagy gázt, ezért a kínai vasúthálózatban szük keresztmetszetek keletkeznek.
A Peak Oil szcenárió hirdetői sokat ostorozzák Amerikát, mert nem tesz eleget a vasúti közlekedés fejlesztéséért és villamosításáért, de íme, a probléma Kínában jelentkezik, mivel az amerikai ipari kapacitás oda vándorol, ezért a problémát is ott orvosolják.
A New York Times cikkében olvashatunk meghökkentő adatokat arról, miszerint Shanghaiban ez évben annyi felhőkarcolót építenek, annyi lakhellyel és irodai kapacitással, mint amennyi jelenleg New Yorkban van. Már most 2x annyi felhőkarcoló van Shanghaiban, mint New Yorkban. Az ingatlanmánia jegyei is fellelhetőek.


Prices are soaring. Luxury apartments in Shanghai and Beijing with names like Home of the Tycoons now sell for prices comparable to some high-end properties in New York.

Rising prices have created a circus-like atmosphere in parts of China. Real estate fairs are mobbed, land speculation is rampant and some poor farmers dream about converting their wheat fields into the next Beverly Hills.